2 comentarii

Mai încetuţ, că-i mai draguţ


In postarea Sega: Namaste mi-am afirmat neincrederea in metoda lui Osho pentru ca se bazeaza numai pe meditatii, fie ele si dinamice. As vrea sa explic de ce.

Yoga lui Patanjali are 8 (opt) pasi. Multi nu inteleg mesajul transmis, care este: yoga este un proces gradual. Si, mai grav: yoga este o constructie cu etaje in care fiecare se construieste pe cele de jos.

Cine nu intelege asta de exemplu se apuca sa faca tehnici de respiratie inaintea asanelor pentru ca „sunt mai usoare”. Sunt mai usoare pe dracu’. Sunt EXTREM de puternice.

Discut cu un tip mai in varsta si imi spune:

– Aaa, pai si eu am practicat yoga, dupa o carte.
– Serios?
– Da, dar eu nu am facut asane ca parea greu si am trecut direct la pranayama.

In clipa aia mi s-au aprins in minte toate beculetele de alarma.

– Pai nu prea e bine, trebuia mai intai sa faceti asane.
– Dar ce putea sa mi se-ntample?
– Tot felul de chestii, zic eu, in functie de cat ati fortat.
– Pai m-am imbolnavit de plamani, zice el.

Adica maximul pe care i l-as fi spus eu. Totul are o explicatie, care poate fi decodata numai prin practica yoga.

Cine a facut asane la viata lui stie despre ce vorbesc. Asanele sublimeaza o parte de energie. Te simti usor, improspatat. Fata de cum te simteai inainte, acum ai o rezerva de energie psihica cu care poti sa te bucuri de viata, sa vezi mai clar lucrurile.

Ei bine, pranayama opereaza cu aceste energii! Pentru ca starea respectiva se traduce in limbaj yoghin prin cuvintele energie sublimata, adica rafinata.

Cu ce energie sa faci pranayama? Cu bolovani de energie nesublimata, care atarna ca o piatra de moara? Nu, mai intai trebuie sa le transformi in apa – energii curgatoare, placute.

Cand ai un motor cu aburi (sa zicem la o locomotiva cu aburi), nu poti sa il umpli cu gheata, trebuie mai intai sa topesti zapada si apoi sa fierbi apa sub presiune!

Un alt caz – de data asta din auzite. Unul din albii care au descoperit primii yoga si au inceput s-o practice a descoperit un tratat yoghin cu tehnici secrete de pranayama. Bineinteles, era semnalizat clar ca nu trebuie facute decat dupa o lunga perioada de pregatire intensa, dar na! se spunea si ca sunt foarte puternice iar tipul era extrem de curios.

Dupa vreo ora de practica fara vreun efect vizibil, s-a ridicat si a dat sa plece. Atunci si-a dat seama ca nu mai simte nimic la nivelul pielii. Unul din simturi – simtul tactil – era complet blocat. Nu simtea clanta de la usa, nu simtea daca se lovea, nu simtea nimic. Era ca si cum era „surd” la nivelul pielii. (spre deosebire de tipul pe care l-am intalnit eu, asta stia un lucru-doua despre concentrare). In rest, totul era ok.

Efectul a disparut, bineinteles, de la sine dupa cateva zile.

Pentru cei care nu sunt la MISA, redau mai jos ordinea etapelor din yoga, ca sa-si dea seama prin ce etape trebuie sa treaca un yoghin:
1. Yama – moralitatea
2. Niyama – etica
3. Asana – exercitiile
4. Pranayama – tehnici de respiratie
5. Pratyahara – separarea simturilor de lumea din jur, chestie care tb facuta ca sa poti intra calumea in meditatie
6. Dharana – concentrarea pe un singur lucru
7. Dhyana – intrarea in stare de meditatie cu acel lucru
8. Samadhi – scopul oricarei practici yoga

2 comments on “Mai încetuţ, că-i mai draguţ

  1. @alin

    Discutia asta despre moartea lui Gaddafi a fost utila, m-a facut sa-mi pun intrebari legate de ahimsa, daca am respectat-o sau nu. Din pacate da, a fost offtopic asa ca, din vreme ce si tu esti de acord, am sa o sterg.

    Dar poate merita un topic al ei.

  2. in Yoga sutra lui PATANJALI, asana si pranayama nu au intelesul pe care il dai tu.

Lasă un răspuns

